X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Samenleving en ontwikkeling" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Oorzaken van communicatiestoornissen

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+2
  Goed artikel ( +4 )
  Slecht artikel ( -2 )
RSS van mayake mayake Auteur op infoyo sinds
04 November 2009


Bekijk het profiel van mayake
Datum: 09-11-2009
Auteur: Mayake
Er zijn verschillende oorzaken die kunnen leiden tot communicatiestoornissen. Hieronder zal een overzicht gegeven worden van de verschillende oorzaken.

Geen gemeenschappelijk medium


Een eerste oorzaak is dat verschillende partijen niet hetzelfde middel (d.w.z. taal of taalgebruik) gebruiken of kennen om te communiceren. Een ervaring die ieder van ons reeds heeft meegemaakt tijdens vakantie. In dergelijke conversaties stellen we veel bijpassende geluiden vast, maar is communicatie ver zoek.

Niet gehoord

Een tweede oorzaak is dat wij veronderstellen dat onze gesprekspartner alles heeft gehoord wat wij hebben gezegd. In realiteit is dat vaak niet zo. Hoe vaak wordt er in een gesprek instemmend geknikt of zegt men ‘ja, ja’ en heeft men zelfs niets gehoord van wat de andere heeft verteld. Ja zat immers aan ‘andere zaken’ te denken of je werd afgeleid door een collega die een mop aan het vertellen was.

De redenen waarom je gesprekspartner sommige zaken niet hoort, kunnen we onderverdelen in twee hoofdgroepen:
- Omgevingsfactoren: hieronder verstaan we externe oorzaken die niet hun oorsprong vinden bij de gesprekspartner. Enkele voorbeelden hiervan zijn: onderbrekingen in het gesprek door de telefoon, binnenkomen van collega’s, vragen van de chef terwijl je met je collega praat, radio, gesprekken van mensen in de directe omgeving.
- Geen luisterbereidheid van de ontvanger: zelfs als er geen storende externe factoren zijn, kan het gebeuren dat de ontvanger niet hoort wat de zender zegt omdat de luisterbereidheid van de ontvanger niet gericht is op de zender. Dit kan omdat:
  •   Je gesprekspartner geen interesse heeft in het gespreksonderwerp
  •   Je gesprekspartner geen interesse heeft in jou
  •   Je gesprekspartner te intens bezig is met andere problemen
  •   Je gesprekspartner lijdt aan narcisme. Hiermee bedoelen we dat de ingesteldheid van de tegenpartij gericht is op vooral luisteren naar zichzelf. Dit soort mensen hoort zichzelf graag praten. Ze vinden zichzelf briljant en bewieroken zichzelf. Deze situatie kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer een jongere medewerker geconfronteerd wordt met een oudere collega die het waargemaakt heeft en dit ook wil tonen.
  •   Je gesprekspartner lijdt aan hyperverantwoordelijkheid. De tegenpartij voelt zich vanuit zijn/haar functie, verantwoordelijk om je permanent te informeren of te vertellen hoe je het zou moeten doen. Deze situatie zou kunnen voorkomen bij een pas gepromoveerde leidinggevende die zijn medewerker voortdurend wijst op alle punten.
  •   Je gesprekspartner oververzadigd is van informatie. Deze situatie komt wel eens voor bij lange presentaties of wanneer je zelf teveel informatie geeft in een gesprek.
  •   Je gesprekspartner emotioneel totaal geblokkeerd is.

Ook al spreekt onze gesprekspartner dezelfde taal en heeft hij alles gehoord, dan nog is er een grote oorzaak die aanleiding kan geven tot miscommunicatie.

Wel gehoord maar verkeerd begrepen

De derde oorzaak is de veronderstelling dat onze gesprekspartner alles juist gehoord heeft en aanvaard heeft. Met andere woorden, wij veronderstellen dat de boodschap overgekomen is zoals wij het bedoelden en dat de boodschap als dusdanig aanvaard is. Waarom kan een boodschap verkeerd gehoord worden:
  • Andere referentiekader: de boodschap wordt geplaatst in een persoonlijk referentiekader of in een eigen levensvisie.
  • Eigen associaties: de boodschap roept associaties op waardoor ze vervormd overkomt
  • Het relationeel aspect: dit aspect van de boodschap wordt niet aanvaard vb. leidinggevende dat een medewerker aanspreekt. De medewerker ziet hem als baas.
  • Het expressief aspect: m.a.w. de manier waarop iets gebracht wordt

Reacties op dit artikel
Putjepraha, 2011-03-30
( +2 )

Wat een bullshit
Jemoeder, 2014-04-24
( 0 )

Je moeder is bullshit.
Jemoeder, 2014-04-24
( 0 )

Je moeder is bullshit.
Lala, 2016-02-13
( 0 )

Mongol, 2017-02-19
( 0 )

Hjb met je vieze kk kop
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl