X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Samenleving en ontwikkeling" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Redundant informeren

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Normyo Normyo Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Normyo
Datum: 25-10-2010
Auteur: Normyo
Als je communiceert via een slecht hoorbaar of werkend medium, dan begrijpen we allemaal dat we onze informatie dubbel moeten verzenden. Het beste is zelfs om met elkaar af te spreken dat beide partijen elkaars uitspraken herhalen. Dus ik zeg iets, jij herhaald het voordat je zegt wat je wilt zeggen. Met een mooi woord noemen we dat redundante informatie. Je stuurt overbodige informatie mee, want dat is de letterlijke betekenis van redundant.

Redundante informatie

In het verleden toen communicatie middelen van een slechte kwaliteit waren, werd informatie die belangrijk gevonden werd altijd dubbel verzonden. Als de informatie met een postduif werd verzonden, dan werd het ook nog eens verzonden via persoonlijke boodschapper. Hoe belangrijker de boodschap, hoe meer boodschappers er werden gebruikt. Deze redundante of overbodige informatie moest voorkomen dat de boodschap verloren zou gaan onderweg. Maar met redundante informatie ben je er nog niet. Want wat nu als de ander jouw taal niet spreekt of jij spreekt de taal van de ander niet. Dat vraagt dan om vertalers, maar niet alleen om vertalers. Want hoe belangrijker het is dat de ander jouw boodschap goed begrijpt hoe belangrijker het is dat jij weet of de ander je boodschap begrepen heeft. Het slimste wat je dus kunt doen is twee vertalers meenemen. Eentje die de ander taal vlekkeloos spreekt zodat je de minste kans loopt dat je boodschap verkeerd overkomt. Eentje die jouw taal vlekkeloos spreekt zodat je zeker weet dat je boodschap goed is overgekomen. Maar dan ga je wel heel ver in je poging om zeker te stellen dat jouw boodschap overkomt en dat je de boodschap van de ander begrijpt.

Er is echter een derde reden om te werken met redundante informatie, naast dus de angst om de boodschap kwijt te raken in het proces en het je er van verzekeren dat je boodschap correct overkomt. De derde reden is dat niemand hetzelfde denkt bij wat hij leest of hoort. Zo zal een Scheveninger bij een vogel eerder aan een meeuw denken, terwijl een Amsterdam bij het woord denkt aan een duif. Afhankelijk van je dagelijkse ervaring zal het typische voorbeeld bij een woord voor de ene persoon iets heel anders oproepen dan bij een andere persoon.

Elkaar begrijpen

Als het ergens nodig lijkt te zijn om redundant te zijn in het geven van informatie om verwarring te voorkomen dan is dat wel in gesprekken met andere mensen. De belangrijkste reden daarvoor is niet dat we slechte sprekers zijn, die of woorden verkeerd uitspreken of onverstaanbaar praten, maar het feit dat mensen gewoon niet allemaal hetzelfde denken. Zo zijn er mensen die veel meer denken vanuit hun gevoel:
  • Wat doet dit mij? 
  • Wat voel ik hierbij? 
  • Wat wil hij me laten voelen?
Terwijl anderen veel meer horen vanuit overdenkingen:
  • Wat bedoelt hij te zeggen?
  • Waar zit hij aan te denken?
  • Hoe moet ik dit uitleggen?
  • Heb ik dat goed gehoord, wat hij daar zei?
Waarnaast je ook nog mensen hebt die het liefst meteen aan de slag gaan en die denken dus al meteen:
  • Hoe gaan we dit aanpakken?
  • Wat willen we hiermee bereiken?
  • Hoe kunnen we ons doel realiseren?
  • Wanneer gaan we dit doen?
De meeste gesprekken tussen mannen en vrouwen gaan ook op dit niveau mis. De meeste vrouwen willen namelijk over hun gevoel bij het onderwerp praten, terwijl de meeste mannen er meteen mee aan de slag willen gaan. Maar dat betekent niet dat alle vrouwen zo zijn en alle mannen. Er zijn genoeg mannen die graag eerst alles grondig willen overdenken met alle benodigde informatie voordat ze een oplossing willen voorstellen. Net zoals er vrouwen zijn die meteen aan de slag willen als ze weten wat het doel is.

Om elkaar te begrijpen moet je echter de tijd voor elkaar willen nemen. Zo zal de persoon die vanuit zijn gevoel spreekt de persoon die meteen aan de slag gaat niet heel erg vertrouwen. Want heb je dan wel begrepen waar ik het over heb. Terwijl de persoon die alles overdenkt de persoon die vanuit zijn gevoel reageert als een dwaas kan ervaren, die oppervlakkig en ondoordacht reageert. Iets wat bij zo’n denker de vraag kan oproepen: “Kunnen we er niet eerst even over nadenken, voordat we er emotioneel over worden.”

Dit verschil tussen mensen hoe ze woorden uitleggen en begrijpen is de derde reden om redundant informatie te verstrekken. Maar daar komt ook meteen een probleem om de hoek kijken. Hoe kan ik als gevoelsmens of denker me verplaatsen in wat een doener uit mijn woorden haalt? Hoe kan ik mijn boodschap zo vullen met overbodige informatie dat alle partijen mij op de juiste manier begrijpen? Ik heb tenslotte alleen geleerd om vanuit mijn eigen manier van ervaren woorden te gebruiken. In zekere zin komt daar de kunst van het luisteren om de hoek kijken. Luisteren naar waar de ander in zijn begrijpen afwijkt van de manier waarop jij denkt.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl