X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Samenleving en ontwikkeling" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Kwaliteit onderwijs verbeteren

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( -1 )
RSS van Normyo Normyo Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Normyo
Datum: 13-02-2009
Auteur: Normyo
Als Nederland beter onderwijs wil gaan geven, dan moeten het een aantal vastgeroeste patronen loslaten. Zo moet bijvoorbeeld het idee eruit, dat we voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten. Het is waar dat Nederland veel terugkrijgt van het onderwijs, tegen een investering die lager is, dan in de meeste buitenlanden. Maar voor een dubbeltje op de eerste rang gaat echt niet lukken.

Meer geld

Vaak wordt dan nu geroepen, dat er meer geld het onderwijs in moet. Maar vaak is het niet zozeer meer geld, maar je geld anders besteden. Zoals je er voor kunt kiezen om in een vijf sterren hotel te gaan logeren met vakantie, kun je er ook voor kiezen om genoegen te nemen met vier sterren. Je krijgt er alleen maar een bar en restaurant minder voor en je zwembad is waarschijnlijk iets kleiner. Maar het hotel wordt eigenlijk echt vier of vijf sterren gemaakt door de mensen die er werken.

Voor het onderwijs gelden vergelijkbare veranderingen. Stop eens met dat klassikale onderwijs met de eenzame leerkracht. Het is eigenlijk volkomen zinloos, want kinderen in een bepaalde leeftijd leren niet allemaal op dezelfde snelheid. Je kunt ze dus niet allemaal op hetzelfde moment hetzelfde leren. Combineer eens meerdere leerjaren en leerkrachten. Het is nog altijd makkelijker om met twee mensen een groep van 50 in de gaten te houden, dan in je eentje een groep van 30. Helemaal als je bezig bent iets uit te leggen of als je leerlingen helpt bij het oefenen. En misschien moet je wel met twee leerkrachten een groep van 40 leerlingen begeleiden en onderwijzen.

Stop eens met denken in vakken op de basisschool. Je kunt toch ook aan Nederlands werken tijdens aardrijkskunde of rekenen? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is leerkrachten losmaken van het vakjes denken.

Stop met denken dat leerkrachten het vak alleen kunnen leren tijdens hun opleiding aan de pedagogische academie. Leerkrachten beginnen hun vak pas te kennen als ze iedere dag voor de klas staan en met de dagelijkse problemen te maken krijgen. Zoals hoe help je een leerling een achterstand wegwerken, als hij een week ziek is geweest? Hoe pak je een leerlinge aan die altijd druk is en niet stil kan zitten? Hoe ga je om met een leerling die te slim is voor speciaal onderwijs, maar te dom voor gewoon onderwijs? Hoe werk je samen met een directeur, die liever voor de klas staat, dan directeur is? Hoe gebruik je de minimale mogelijkheden, die je binnen jouw school hebt, om het maximale resultaat te halen? Wat is een goede verhouding tussen schooltijd en privť leven?

Anders organiseren

We zullen dus op een andere manier met ons onderwijs om moeten gaan. Dat dat in Nederland veel makkelijker zal zijn, dan in andere landen, willen we nog wel eens vergeten. We hebben geen centraal georganiseerd systeem. De meeste scholen in het basisonderwijs zijn vrij autonoom en vaak niet groter dan 500 leerlingen. En in het basisonderwijs wordt de basis gelegd voor het succes in het vervolg onderwijs. Het basisonderwijs is dus de plek om veranderingen door te voeren, die succes kunnen opleveren tegen lage kosten. En dan heb ik het niet over het afschaffen van de vrije woensdagmiddag omdat dat de werkgevers beter uitkomt.

Ik heb het over leerkrachten behandelen als volwassenen, die hard werken om hun werk goed te doen. Dan heb ik het over organisatievormen waarbij de creativiteit van de werknemers vrijgemaakt wordt en de mogelijkheid krijgen zich verder te ontwikkelen op de gebieden waar ze goed in zijn. Dan heb ik het over differentiatie tussen leerkrachten wat betreft taken. Dan heb ik het over samenwerking tussen leerkrachten en uitwisseling van kennis. Dan heb ik het over leerkrachten niet behandelen als administrateurs, maar als experts op het gebied van groepsgewijze ontwikkeling van kinderen en jonge mensen.

Laten we nu eindelijk eens gaan bedenken, dat het onderwijs een systeem is dat zowel een voordeel kan opleveren voor de Nederlandse maatschappij en economie en de kinderen, die we verplichten om er aan deel te nemen. Maar dan moeten we stoppen met het te behandelen als een systeem, dat zonder middelen en mogelijkheden innovatieve, ondernemende, Nobel-prijswinnende, productiemiddelen moet produceren.


Reacties op dit artikel
Gghg, 2009-11-18
( -2 )

Ssss, 2009-11-18
( 0 )


zeer goed
Kater, 2010-12-02
( -3 )



miauw
Tolly, 2011-09-18
( -3 )

Ga eerst je mama dr ..... aflikken
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl