X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Samenleving en ontwikkeling" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Hoogbegaafdheid, wat betekent dat eigenlijk?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van bruggink bruggink Auteur op infoyo sinds
08 Augustus 2010


Bekijk het profiel van bruggink
Datum: 25-08-2010
Auteur: Bruggink
Iedereen heeft talent. De ťťn kan goed voetballen, de ander kan goed luisteren, weer een ander kan behoorlijk goed pianospelen. Talent wil zeggen dat je een zekere natuurlijke aanleg hebt om iets goed te kunnen. Mensen die hoogbegaafd zijn hebben het talent meegekregen om goed te kunnen begrijpen. Vaak kunnen ze ook sneller dingen begrijpen dan anderen. Het meten van dat begripsvermogen en de snelheid daarvan gebeurt door middel van het maken van een test. Er zijn verschillende soorten testen waarmee het zogeheten Intelligentie QuotiŽnt (IQ) gemeten kan worden.

Intelligentie testen

Een veelgebruikte test voor kinderen tussen de 6 en 16 jaar is de WISC-III test. WISC staat voor "Wechsler Intelligence Scale for Children". Door het maken van deze test wordt een objectief beeld gegeven van jouw intelligentie.
Getest wordt op :
1. het verbaal begrip (begrijpen van taal, algemene kennis, rekenen, begrip sociale situaties)
2. het perceptuele organisatievermogen (waarneming, geheugen, logisch redeneren, ruimtelijk inzicht)
3. de verwerkingssnelheid (de snelheid van begrip en daarmee uitvoering van de test)

Voor kinderen jonger dan 6 jaar is er de WPPSI test (Wechsler Preschool and Primary Intelligence Scale) en vanaf 17 jaar wordt vaak de WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale) gebruikt.

Als de uitkomst van de test aangeeft dat het IQ over het geheel genomen hoger is dan 130 percentiel (statistisch resultaat), word je beschouwd als hoogbegaafd.

Wat heb je eraan?

Eigenlijk niet zo veel. Een hoog IQ wil helemaal niet zeggen dat je ineens in allerlei dingen goed bent. Daar is meer voor nodig, zoals prestatiedrang, doorzetingsvermogen en innerlijke motivatie. Als dat ontbreekt kan het best zijn dat je helemaal nergens goed in wordt. Wat je wel weet als je hoogbegaafd bent is dat je in principe veel kunt begrijpen en dus niet zo snel moeilijke dingen tegenkomt. Hierdoor zou je alles kunnen worden wat je maar wilt. Maar daar is zoals gezegd meer voor nodig dan alleen een goed stel hersens.

Verder is het eigenlijk alleen maar lastig. Je begrijpt gedrag van andere mensen niet goed, andere mensen begrijpen jouw gedrag niet goed, je kunt je daardoor behoorlijk eenzaam voelen in het leven. Dat je niet begrijpt dat anderen jou niet begrijpen kan leiden tot frustratie en woede. En je hebt vaak geen idee waar dat vandaan komt. Eigenlijk ben je een beetje gehandicapt, je hebt heel wat hindernissen en angsten te overwinnen in het leven. Daarom is het toch handig om te weten of je hoogbegaafd bent. Dan leer je jezelf beter begrijpen en kun je de hindernissen beter nemen. Succes! 

Reacties op dit artikel
Willy manivelli, 2011-01-04
( +1 )

Hoogbegaafd is moeilijk, laagbegaafd is het ook... het is een handicap in het leven, hoewel de term hoogbegaafd ervan uitgaat dat je het eigenlijk makkelijker krijgt, terwijl dit zeker niet altijd het geval is. Hoogbegaafd kan je ook niet aflezen uit een testje. Een IQ-test is in de eerste plaats een tijdelijk cijfer, een poging om een wiskundig correct cijfer te plakken op iets waar zo veel zaken een invloed op hebben. Het is al veel geprobeerd, om op menselijke trekjes een cijfer te plakken en nog nooit is men er echt in geslaagd. De schrijver van dit artikel merkt terecht op dat je er eigenlijk niet veel aan hebt aan dat IQ cijfer... En stel dat je dan 130 IQ haalt, ben je het dan of ben je het niet... of als de testafnemer je net niet aanstaat of als die testafnemer een kritische mens is of juist een zeer makkelijke mens die ook een half goed antwoord juist rekent...
Misschien is het een goed idee om te stoppen met mensen (kinderen) in te delen in categorietjes en elke groep een bepaald extra te geven. Misschien moeten we elk kind leren zien met zijn mogelijkheden en fouten zonder vooroordelen en moeten we proberen in het onderwijs om elk kind op zijn niveau te prikkelen om bij te leren.
Zoals ook terecht opgemerkt moet je naast je intelligentie nog veel andere kwaliteiten hebben om "het te maken" in het leven. Elke inspanning die een school doet om die kwaliteiten te ontwikkelen verdient een pluim, maar elk kind heeft baat bij doorzetting, ook de "domste" van de klas.
In de pedagogie bestaat het principe van de naaste ontwikkeling waarin je elk kind uitdaagt net boven zijn niveau. Het heeft enorme consequenties voor de onderwijzer die heel goed moet kunnen inschatten wie zijn pappenheimers zijn, maar elk kind moet er goed bij varen, zowel de primus als de pineut van de klas.
Methodist269, 2011-12-14
( 0 )

Mooi gesproken Willy en zo ook de auteur Bruggink.

Hoog begaafdheid is in deze maatschappij eerder een valkuil als een uitkomst.
Mensen of kinderen die hoogbegaafd zijn snappen de ander vaak wel alleen is de beredenering van een hoogbegaafd kind vaak onduidelijk voor de ander.

eeen mens wat geen problemen kent omdat hij de oplossing kent, word in deze wereld als raar beschouwd en onder testen beproefd en afgekeurd omdat de staat waar we in leven niet is opgebouwd om mensen die meer naar de natuur trekken te stimuleren.

Hoog begaafde mensen zien en voelen veel intenser en begrijpen de zin van een situatie veel sneller, maar als deze mensen verkeerd zijn opgegroeid dus als zijnde beperkte kinderen, kan deze hoogbegaafdheid ook een hoogbegaafde belemmering bewerkstellen en degene in kwestie inderdaad de gek laten zijn wat ze al die tijd hebben willen bewijzen.

Wij hebben geen testen nodig om te bewijzen dat we hoog intelligente wezens zijn, ook de minder cijfertoets gerichte kinderen bezitten een groot vermogen tot intelligentie ver buiten het begripsvermogen van deze toetsende artsen en leraren.

Kap zoiezo met het in hokjes delen van mensen, zoals de wijzen altijd gezegd hebben is ieder mens uniek.
Er is geen remedie tegen onwetendheid alleen studie!

Dus Geen Globale studie maar individuele studie op de persoon gericht.

Als wereldleiders en school leraren die ons werkelijk wilde lijden en werkelijk wilde onderwijzen, zouden ze wel een wereld studie in kaart brengen die ons kan leren met onszelf om te gaan, en met het land leven zodat we ook daad werkelijk voort kunnen bestaan zonder al deze zinloze bezigheden als mensen in hokjes plaatsen.

Als de opperhoofden van al de zorg instellingen niet zo gierig waren en zich hadden gericht op de genezing in plaats van de verdiensten op mensen, dan waren er ook niet zo veel zieken en onduidelijkheden.

Als ik aan de leiding had gestaan hadden we allemaal een gevulde mond en een plek om te leven want ik had alles met de grond gelijk gemaakt en het vervolgens in gaan delen naar de behoefte van de levenden.

We moeten inderdaad samen werken en de middelen gebruiken die we hebben maar daar hebben we geen kwakzalvers bij nodig die alleen maar willen profiteren van het harde werk van anderen.

Dus mensen die constant voor miljarden onderzoeken moeten doen pfff er hadden geen miljarden nodig geweest als we alles samen zouden doen.

Dus onderzoeken zijn geweldig maar niet ten koste van anderen.

Hoog sensitieve kinderen kunnen ze ook niet begrijpen omdat ze geen interesse hebben in het kind maar in de gaven die het bezit.

We houden overal ter wereld ons zelf voor de gek en denken dat we onderzoek doen voor het goede maar alles wat aan het licht komt word belachelijk gemaakt.

En uitgebuit door de commerce.

Stop met publiekelijke onderzoeken voor de staat on universiteit want deze doen het voor een nobelprijs en niet voor de vooruitgang van ons als mensheid.
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl