X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Samenleving en ontwikkeling" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Waarom het studiehuis compleet mislukte en hoe BIO en CGO zegevierden.

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+3
  Goed artikel ( +3 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van keesjanboom keesjanboom Auteur op infoyo sinds
28 Juli 2010


Bekijk het profiel van keesjanboom
Datum: 15-09-2010
Auteur: Keesjanboom
In mijn vorige artikel : waarom steeds meer hoogopegeleiden het onderwijs ontvluchtten, heb ik uitgebreid beschreven waarom het competentiegericht onderwijs (CGO) zoín daverend succes was. In het artikel kwam naar voren op welke wijze het management succesvol de macht greep, het eigen belang boven alles stelde en ieder niveau in het MBO onderwijs tot de grond heeft weten af te breken. Dit alles met medewerking van de politiek die grote bezuinigingen moest realiseren

CGO supergeslaagd, studiehuis fiasco, waarom?

In het voortgezet onderwijs was er sprake van een soortgelijke ontwikkeling. Ook daar voerde men een systeem in dat onderwijsextensivering beoogde. Net als bij sommige hboís waar dit systeem het pgo systeem heet. Waarom gebruikt men een nieuw systeem als men op het onderwijs wil bezuinigingen? Dit doet men volgend de sedert Romeinse tijd bij alle politici gebruikte verhultechnieken. Nu zijn er vele technieken maar de belangrijkste verhultechniek is het veranderen van vorm en inhoud, mensen raken hun vergelijkingsgrond kwijt en zullen sneller met de verandering cq. Bezuiniging akkoord gaan. Ook Plato en Livius beschreven al deze politieke techniek. In het VO voerde men dus het studiehuis in. De scholen zouden gelijk de roc omgetoverd moeten worden in grote computer werkruimtes en dan zou het systeem probleemloos kunnen worden ingevoerd. Toch is dit op de meeste scholen niet gelukt waarom?

Hoe het studiehuis een coplete mislukking werd

Het antwoord is kort maar simpel: geldgebrek en personeelsschaarste. Vele scholen waren zo armlastig dat ze nog niet eens de computerruimte konden ombouwen. Verder had men toen al een chronisch personeelsgebrek, konden de normale lessen niet eens gegeven worden laat staan een nieuw systeem worden ingevoerd. Om een nieuw systeem in te voeren heb je veel nieuwe mensen nodig omdat je met een gelijk aantal het systeem net draaiende kunt houden en met nieuwe mensen er pas nieuwe dingen aan te kunt voegen en dan nog alleen als ze keihard werken. Met het grote (kwalitatieve) docententekort waren deze mensen er niet.
Verder kwamen er grote (negatieve) verhalen over dit nieuwe systeem in de krant. Overigens was het grootste struikelblok om dit systeem in te voeren de ouders, zij kwamen op basis van deze verhalen massaal in verzet. Dit dezen ze door met hun voeten te stemmen en hun kinderen structureel te blijven sturen naar scholen die het studiehuis niet invoerden of de invoering tegenwerkten of vertraagden. Het VO is verder anders dan een ROC omdat het niveau er veel hoger ligt dan bij het ROC en er derhalve (nog) relatief veel academici werkten die het politieke spel wel snel genoeg snapten. Zij waren slim en handig genoeg om tijdig op de rem te trappen.
Zo liep het studiehuis na 4 jaar invoering uit op een complete mislukking en verliet de politiek het nadat de complete mislukking duidelijk was met de staart tussen de poten het zinkende studiehuis schip schip. Er was voor de politiek geen eer meer meer mee te halen.

Politiek In de herkansing: geen studiehuis dan maar BIO.

Ondertussen had de politiek niet stilgezeten en men snapte al snel dat als een plan in het geheel niet lukt je hem in delen moet hakken. Een groot motief om het studiehuis in te voeren was het grote gebrek aan goed gekwalificeerde docenten en hun hoge salariskosten. Tussen dit laatste zit een grote wisselwerking en het complete plaatje is natuurlijk te ingewikkeld om in een aantal oneliners te vangen, om het voor u en mij eenvoudiger te maken zet ik de variabelen van het systeem voor u op een rijtje en probeer hierna er voor u en goed te begrijpen toelichting op te geven.
De variabelen:

- hoge lonen voor docenten veroorzaken een enorm begrotingstekort.
- te veel kinderen zitten te lang op een te hoge schoolvorm, veelal 1 trap te hoog, VWO moet bijvoorbeeld HAVO zijn.
- door een te hoge inschaling gaat het totale niveau omlaag.
- Voldoende goede en bevoegde leraren neer zetten voor zo een hoge schoolvorm is zo onbetaalbaar.
- het aandeel leerlingen in havo vwo groeit enorm.
- door voorlaatste ontwikkeling heeft een middelbare schooldiploma op zichzelf geen waarde meer.
- simpel gezegd is een diploma VO een toegangssleutel geworden tot hoger onderwijs, of in het geval van VMBO tot het ROC.
- door voorlaatste ontwikkeling gaan er te veel mensen door naar HBO en UNIVERSITAIR onderwijs.
- voorlaatste ontwikkelingen zijn alleen positief als de leerlingen echt op het hogere niveau worden opgeleid dat er voor staat.
- dit laatste impliceert dat de hiervoor het bij hun werkzaamheden behorende salaris kunt betalen als overheid.
- dit laatste, alle docenten hun salaris op hun niveau betalen, is simpelweg onbetaalbaar hoe rijk en welvarend een land ook is want er zijn te veel scholieren en studenten, hun aandeel op de arbeidsmarkt is te hoog in relatie tot het aanbod van banen aldaar qua vereist niveau. (het niveau van banen ligt veel lager op de arbeidsmarkt.)
- studenten met een hoger onderwijsdiploma hebben het bijbehorende niveau niet en daar gaan werkgevers zich op aanpassen.
- werkgevers vragen een steeds hoger diploma, HBO wordt WO. En WO post-universitair.
- ondanks de hogere scholing, komt het onderwijs steeds verder van de arbeidsmarkt af te staan, het wordt en wereld op zichzelf.
-werkgevers gaan steeds meer ervaring vragen i.p.v. niveau, opleidingsniveau word louter een extra selectieinstrument om de slimsten uit de vijver te vissen.
- uiteindelijk is het systeem onbetaalbaar en moet de overheid ingrijpen maar hoe?

Ingrijpen kan altijd maar iedere maatregel veroorzaakt weer een ander (meestal ongewenst) effect.
Zo kan de overheid de lonen verlagen van docenten en heeft dit in de jaren 80 ook gedaan. Het effect is dat hoger opgeleidde docenten uiteindelijk ergens anders gaan werken. Je houd dus structureel mensen over in je personeelsbestand die heel simpel gezegd niet slim genoeg zijn voor hun werk. Over het vervolgeffect zal ik niet lang uitwijdden die zijn u inmiddels genoegzaam bekend zoals de docenten die niet verder raken dan hun antwoordenboek, niets kunnen uitleggen, alleen maar orde (willen of kunnen) houden maar nooit eens echt les geven, lessen zijn zo saai, grauw en inspiratieloos en lokken op hun beurt weer ordeproblemen uit, etc. Het allerergste is dat kinderen tegenwoordig soms slimmer zijn dan hun docent, de nadelen hiervan kunt u zelf invullen. Uiteindelijk verliezen in ieder geval alle docenten iedere status en respect waardoor de spiraal verder naar beneden gaat.
Een andere ingreep kan zijn het schuiven met normen en criteria. Ook deze truc is door de politiek structureel doorgevoerd, zo zijn de exameneisen sterk verlaagd door de jaren heen en ook de invoering van het VMBO heeft hier zo zijn positieve (of negatieve) bijdrage aan geleverd.
Ook dit werkte niet goed genoeg dus voerde men het studiehuis in waarvan de taferelen ons nog vers in het geheugen liggen. Deze maatregel valt trouwens onder het kopstuk vorm & inhoud veranderen ten einde de verslechtering te verhullen. Gelukkig zijn ouders en docenten hier niet ingetrapt, dus moest de politiek alle zijlen bijzetten om toch de bezuinigingen te kunnen halen.
Vanaf het jaar 2003 kwam de politiek met iets nieuws, als er niet genoeg bevoegden waren dan moest er maar gesleuteld worden aan de bevoegdheid en bekwaamheidseisen. Sinds het begin van het jaar 2005 heeft de politiek daarom dus de wet BIO ingevoerd, voor degenen die het interessant vinden te weten wat de afkorting betekent: deze luidt: (Wet) Bevoegdheden In Onderwijs. In de praktijk worden in deze wet geregeld wie er bevoegd is om een bepaald vak te geven in het voortgezet onderwijs. Tot voor 1995 wat dit erg solide geregeld, degenen die bevoegd zijn voor een vak en daarvoor ook een onderwijsakte hebben mogen het vak geven. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen mocht hier maximaal en jaar van afgeweken worden en dat onder strikt toezicht van de onderwijsinspectie.

Eigenrichting Schoolmanagement bepaalt nu wie er bevoegd is, ramp in notendop!

Na 1995 werd dit revolutionair anders vanaf nu mochten de onderwijswerkgevers, in rechtspersoon het schoolbestuur, in (persoons-)vorm de rector, directeur of manager bepalen wie er bevoegd en bekwaam genoeg is om het onderwijs voor het vak te gaan geven. [Voor de duidelijkheid: in de praktijk laten schoolbesturen de dagelijkse leiding over aan de rector en stemmen zij in met bijna al diens besluiten omdat leden van schoolbesturen veel weten van besturen maar meestal niets van de dagelijkse schoolpraktijk. Nog duidelijker: in het schoolbestuur zitten meestal huisartsen, huisvrouwen, maar ook notarissen, buurtbewoners, wethouders, gepensioneerde raadsleden en gepensioneerde beroepsmanagers.] Een ramp in een notendop dus, want een rector heeft (zeker op korte termijn) hele andere belangen dan de ouders. Zo moet hij de door de bezuinigingen van de politiek zijn school zo goedkoop mogelijk laten draaien, goede en bevoegde docenten zijn per definitie erg duur. Het perverse effect van deze wet zullen we dan ook snel kennen. Nu zijn al 60% VAN DE DOCENTEN in Amsterdam onbevoegd in het onderwijs. Binnen 5 jaar kennen we dan ook het effect op het niveau van de scholieren, getuige de klaagzangen van HBO instellingen die nu al kampen met de effecten van het studiehuis valt er een sterke verdere verslechtering te verwachten. Zo bieden hbo en universiteiten nu al extra taal en rekenlessen aan voor eerstejaarsstudenten. Kortom wat u nu ziet is een algemene niveau daling met een doorschuifsysteem.
U ziet het al, op de basisschool leert men veel te weinig, op het VO leert men wat men eigenlijk op de basisschool had moeten leren. Waar leert men hetgeen dat men moet leren op het VO? Waarschijnlijk in de 6-10 jaar dat men op een hbo of universitaire instelling zit, of zullen we er extra bijles tegenaan gooien?

Reacties op dit artikel
Sarah neely, 2011-02-12
( 0 )

Geachte heer / mevrouw

Dit is om u te informeren dat Capital Trust FINANCIEN FIRM momenteel een lening aanbieden bij 3% rente.
Wij bieden een verscheidenheid aan leningen aan onze klanten. Wat uw lening moet zijn, groot of klein, persoonlijk of hypotheeklasten, zijn we klaar om te praten met u over hoe wij uw needs.and voldoen hoe u deze lening te krijgen. Laat ons u helpen regelen de financiering en krijgt ook een zeer legitieme lening. Wij zijn geregistreerd en erkend financi√ęle huisvesting geeft uit lening tegen een lage rente voor iedere serieuze persoon, indien ge√Įnteresseerd vul het aanvraagformulier hieronder

COMPANY HOUSE EXECUTIVE
21 Bloomsbury Street London.
WCIB 3XD United Kingdom


Aanvraagformulier:

1) Volledige naam :.........
2) Land :..............
3) Adres: ...
4) Sex :..............
5) Burgerlijke stand :......................
6) Beroep :..............
7) Telefoonnummer :......
8) Maandinkomen :.....................
9) Leenbedrag Nodig :...............
10) Lening Duur :..................
11) Doel van Lening :.................
12) Leeftijd: ..............
Neem dan contact met ons op als toepassing vinden moeilijk in te vullen.
Groet,
Sarah Neely
Lening Officer
E-mail: capitaltrustloan@sify.com
Vertellen: +447024027803
Fax: +448447742385
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl