X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Samenleving en ontwikkeling" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Iedereen vooraan

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Normyo Normyo Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Normyo
Datum: 17-06-2010
Auteur: Normyo
Het lijkt er vaak op dat mensen denken dat iedereen hetzelfde moet zijn en doen. We moeten allemaal directeur worden. We moeten allemaal de Tour de France winnen. We moeten allemaal wereldkampioen worden. Toch weten we allemaal dat het niet kan. Niet iedereen kan directeur worden. We kunnen niet allemaal de Tour de France winnen. We kunnen niet allemaal wereldkampioen worden. Er zijn namelijk gewoon niet genoeg eerste plekken voor ons allemaal.

De eerste

De gedachte dat je in alles de beste kunt zijn is natuurlijk onzinnig. Maar toch doen we vaak alsof het wel kan. We lijken wel het beeld op te houden dat die directeur van Shell ook instaat was geweest om de Tour de France te winnen of anders wel lid te zijn van het elftal dat wereldkampioen is geworden. Of dat de winnaar van de Tour de France ook directeur zou kunnen worden van Shell of een andere multinational. We hebben ergens het idee dat mensen die goed of de beste zijn in het ene ook goed of de beste kunnen worden in iets anders.


Maar om te beginnen zijn er wereldwijd niet genoeg eerste plekken om ieder mens de beste te laten zijn in iets. Ten tweede zijn er genoeg mensen die helemaal niet de mogelijkheid hebben om ergens de beste in te worden, behalve dan in overleven misschien. Er zijn gewoon heel veel mensen die het geld, de tijd en de mogelijkheden niet hebben om de beste voetballer ter wereld te worden of de directeur van Coca Cola Company. Ten derde zijn er genoeg mensen die helemaal het lichaam niet hebben om de snelste hardloper of de sterkste bokser te worden. Wat overigens niet betekent dat ze niet directeur zouden kunnen worden van Toyota Motor Corporation. Maar ik vraag me af of een mens met het syndroom van Down het geestelijke vermogen heeft om directeur te zijn van een multinational.


Het is voor sommige mensen dus zowel lichamelijk als geestelijk onmogelijk om de beste te worden ter wereld. Het enige wat voor hun weggelegd is om het beste te worden in wat ze zijn: Zichzelf.
De beste jezelf

Misschien gaat het daar ook wel over al die ambitieuze uitspraken die mensen over elkaar doen. Al die uitspraken over de beste wielrenner ter wereld worden of directeur van het grootste bedrijf ter wereld, zijn niet meer dan beeldspraken om aan te geven dat je het beste uit jezelf kunt halen. Maar dan komt de vraag op waarom mensen de neiging hebben om onbereikbare beelden op te houden in plaats van beelden die iemand aanspreken. Waarom moet een voetballertje uit de Welpen zich spiegelen aan Wesley Sneijder? Is dat echt een uitdagend beeld. Of is het gewoon een vorm van gemakzucht van de persoon die dat beeld ophoudt. Wat nu als dat voetballertje een pest hekel heeft aan Wesley Sneijder, omdat hij ruzie heeft met een jongetje uit zijn klas die ook Wesley heet.


Maar waarom is het niet mogelijk om dat voetballertje te motiveren met een uitspraak als:

Om ergens goed in te worden, moet je het leuk vinden en veel oefenen.

Of is die uitspraak niet spannend genoeg en is het wel meteen duidelijk dat zo’n uitspaak voor de gebruiker leidt tot veel werk. Want wie gaat die leuke oefeningen bedenken om ervoor te zorgen dat dat voetballertje goed kan worden?


Vragen mensen die een beeld als wereldkampioen, winnaar van de Tour de France, directeur van Unilever gebruiken zich eigenlijk wel eens af of kinderen wel gemotiveerd raken van dit soort begrippen. Of gebruiken ze deze beelden, omdat ze eigenlijk zelf winnaar hadden willen worden van de Tour de France en ze nu geloven dat het te laat is om er zelf nog voor te gaan trainen. Dus hopen ze nu maar dat hun kinderen of protégés zich aangesproken en gemotiveerd voelen met een beeld waarvan zij denken dat ze erdoor gemotiveerd zouden zijn geraakt. Of is het gebruik van dit soort beelden een soort van napraten van anderen, zonder er over nagedacht te hebben wat er nu eigenlijk echt mee bedoeld wordt. Want het lijkt me sterk dat een kind van tien of veertien begrijpt wat wereldkampioen zijn betekent en hoe belonend het kan zijn om Tour winnaar te zijn. Of is het gewoon gemakzucht. Want als je zegt dat iemand president van de Verenigde Staten kan worden, dan hoef jij niet meer de moeite te doen om uit te zoeken hoe je dat dan doet. Dat moet die ander maar zelf doen als hij graag president wil worden. Terwijl als je iemand wilt helpen om de beste zelf te worden die hij of zij kan worden, dan moet je een stuk meer moeite doen als begeleider. Plots moet je je verdiepen in wat die ander leuk vindt, wat hem motiveert, waar hij goed in is. Tja, dat kost iets meer moeite en tijd en dat gaat ten koste van je eigen plezier, tenminste als je het alleen maar leuk vindt om te doen omdat je dan kunt zeggen dat je ooit de tweede Wesley Sneijder hebt ontdekt.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl