Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Samenleving en ontwikkeling" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Het bijbelboek Ruth

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van yellow yellow Auteur op infoyo sinds
23 Januari 2009


Bekijk het profiel van yellow
Datum: 25-03-2009
Auteur: Yellow
Het bijbelboek Ruth is een boek uit het Oude Testament. Het is niet bekend door wie het boek is geschreven. Ook wanneer het geschreven is, is onbekend, men denkt zo tussen 1011 en 31 voor Christus.

Waarom is dit boek geschreven

Waarom is dit boek geschreven Het boek Ruth is geschreven voor het Joodse volk. Het laat zien, dat echte liefde zonder compromis bestaat. En ongeacht de situatie, waarin we leven, kunnen we leven volgens de leefregels van God. Dan zal echte liefde en goedheid worden beloond. God zegent overvloedig als men in gehoorzaamheid gaat leven naar Zijn wil.

Korte inhoud

Korte inhoud Het verhaal uit het boek speelt zich af in het land Moab en verplaatst zich dan naar het land IsraŽl, in de plaats Bethlehem. Het speelt zich af in de periode van de Richteren. Een periode, waarin IsraŽl steeds weer God vergeet of hem de rug toekeert en vervolgens komt men dan in oorlog met een van de buurlanden. Er volgt een hongersnood en Elimelech en zijn vrouw Naomi verlaten Bethlehem en gaan wonen in het land Moab. In dit land trouwen de twee zonen van hen met Moabitische meisjes, genaamd Orpah en Ruth. Dan sterft Elimelech en later sterven ook de beide zonen. Naomi blijft achter met haar beide schoondochters. Naomi gaat terug naar IsraŽl en de beide meisjes lopen een heel eind met haar mee. Na aandringen van Naomi keert Orpah terug naar haar familie, maar Ruth blijft bij haar. Zij heeft liefde voor haar schoonmoeder, het volk IsraŽl en de God van dit volk. Uiteindelijk trouwt ze met Boaz, de man, die volgens de Joodse wetten hen moest bijstaan. Ze krijgen een zoon en noemen hem Obed. Deze Obed is de grootvader van de bekende koning David. David is de stamvader van Jezus.

Diepere betekenis

Diepere betekenis Een belangrijk thema in het boek Ruth is dat van familie-verlosser. Boaz, een familielid van haar man, handelde volgens de opdracht, die omschreven wordt in het bijbelboek Leviticus, waarin duidelijk omschreven wordt hoe men moet handelen ten opzichte van verarmde familieleden. Leviticus 25 vers 47-49: Wanneer mensen, die als vreemdeling bij jullie wonen, rijkdom vergaren en een van jullie tot armoede vervalt en zich aan zo'n vreemdeling of een afstammeling van zo'n vreemdeling verpandt, behoudt hij het recht op lossing. Hij kan worden vrijgekocht door een broer, een oom of een neef of een andere bloedverwant, of hij kan, wanneer hij weer over voldoende middelen beschikt, zichzelf vrijkopen.
Dit scenario wordt herhaald door Jezus, die de mensen vrijkocht door Zijn lijden en sterven aan het kruis. Door Zijn lijden en sterven is een mens door het geloof daarin weer in staat bij God te komen en kind van Hem te worden.

Gods plan

Gods plan Door de geschiedenis van Naomi en Ruth laat God zien, dat Hij de wereld en de geschiedenis in de hand houdt. Hij leidt het leven van Ruth zo, dat ze een van de voorouders van jezus wordt (Mattheus 1 vers 5) Op dezelfde manier heb ik zekerheid, dat God een plan voor ieder mens heeft. Ruth vertrouwde op Hem, dat de God van IsraŽl voor haar zou zorgen. Haar vertrouwen werd niet beschaamd.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2014 - Infoyo.nl