X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Samenleving en ontwikkeling" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Hoofddoek in de Koran

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( -1 )
RSS van Madame Madame Auteur op infoyo sinds
19 Januari 2010


Bekijk het profiel van Madame
Datum: 31-05-2010
Auteur: Madame
Dat een vrouw een hoofddoek draagt als moslima is algemeen bekend. Hoofddoeken zijn een gevoelig onderwerp om een mening over te hebben. De draagstijl verschilt van vrouw tot vrouw. Omdat veel dames toch mooie kleding willen dragen, wordt de hooddoek, los van de religieuze insteek, ook gebruikt als accesoire. Sommige vrouwen voelen zich beter bij een lossere, strakkere, bedekkende of vrijere hoofddoek. Deze en andere persoonlijke punten worden vaak bekritiseerd door andere en niet- moslims. De Islaam is een eenheid en zou niet persoonlijker mogen worden gemaakt.

Wat zegt de Koran over bedekking? Hetzij hijaab, ghimaar, chador, nikaab of boerka.
hijaab is een hoofddoek
ghimaar is een hoofddoek waarmee ook de nek, schouders en boezem bedekt word
chador is een gewaad dat lichaam en hoofd bedekt
nikaab is als een chador maar bedekt tot de neus
boerka is totale bedekking waardoor de vrouw door gaas heen kijkt

In de Koran word in Soerah Het licht 24.31 gesproken over 'hetgeen ervan zichtbaar moet zijn' en 'haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen'

24.31 En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekt openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.

Hoofddoeken wordt in dit geval vertaald vanuit het arabisch van khumur wat van khamara 'bedekken' afkomt . Khumur is bedekking of in het engels word dit vertaald als sluier en er word in deze vers dus niet het woord hijaab 'hoofddoek' gebruikt.

Het woord Hijab komt 7 keer voor in de Koran, in de verzen 7:46, 33:53, 38:32, 41:5, 42:51, 17:45 en 19:17.

Geen van deze hijab woorden zijn gebruikt zoals het tegenwoordig gebruikt wordt door moslims als kledingvoorschrift. Een ander punt van aandacht is dus 'hetgeen ervan zichtbaar moet zijn'. Een aantal Islamitische geleerden beweren dat dit betekent dat enkel de handen en het gezicht zichtbaar zou moeten zijn omdat dat als enige niet zou behoren tot lustopwekkende lichaamsdelen. Dat hebben zij geconcludeerd.

De Koran is geschreven in de oude arabische taal, Foesha. Je kan je dan wel voorstellen dat er een aantal grammaticale dingen verandert zijn in de loop der tijd. Daardoor is het interpretatieniveau verbreedt en is er eigenlijk geen hard bewijs dat een vrouw een hoofddoek zou moeten dragen. Wel kan worden afgeleid uit het leven van de profeet 'de soenna' en de overleveringen daarvan, dat de hijaab wel een religieuze handeling is. Ook hierover zijn de meningen verdeeld wat onder andere komt door stromingen, geloofwaardigheid van overleveringen en dergelijke. Meer geleerden dan moslims lijkt het wel die niet alleen de Koran maar de gehele Islam hebbben uitgeplozen en de dingen op een rijtje proberen te zetten. Helaas is dat niet wat Allah ons geboden heeft. Kennis is zeer belangrijk, maar het veranderen, en in context plaatsen van de woorden van Allah is in zekere zin niet alleen beledigend voor onze Schepper maar ook een vorm van sjirk 'afgoderij', 'het vereenzelven of associeren met Allah' wat ten strengste verboden is in de Islam. De Islam schrijft voor te leven met de regels van de Islam. Wanneer Allah had gewild dat vrouwen op zo`n zekere manier bedekt werden dat enkel hun gezicht nog zichtbaar is, had Allah dat gedaan. Allah is Alwetend en Almachtig, niets zou Hem ervan kunnen weerhouden dit voor te leggen aan Zijn volgelingen.

Desondanks is de Koran naar de mensheid gezonden met de interpretatiemogelijkheid die in dit voorbeeld een heleboel commotie teweeg kan brengen. Allah maakt geen fouten. Hij heeft de mens perfect geschapen, onze creativiteit en mening verschilt per persoon en ook dat is een geschenk van God. Misschien is het beter om alsnog onze haren te bedekken, maar dat laat Allah aan ons over en niet aan de maatschappij.


Reacties op dit artikel
Abu_bilal, 2010-10-19
( 0 )

Grappig madame de islaam geleerde.
meestal zwakke mensen zoeken uit wegen.
Er zijn duidelijke bewijzen dat de vrouwen vroeger in midden Oosten en afrika enz. voor dat de Qoeraan was nedergedaald droegen de vrouwen al hoofdoeken.
jodinnen mogen ook niet hun haar laten zien.
Oum, 2010-11-08
( 0 )

Ik ben van mening dat de zwakkeren juist de meelopers zijn. Die de Islaam aannemen van personen die zichzelf wél Islaam geleerde mogen noemen via lezingen die meer weg hebben van preken. Niet voor niets verschillen zoveel mensen (waaronder ook uw genoemde Isaam geleerden) zo vaak van mening. De Koraan is gezonden aan de mensheid abu, niet aan een aantal predikanten.


Er zijn duidelijke bewijzen dat de vrouwen vroeger in midden Oosten en afrika enz. voor dat de Qoeraan was nedergedaald droegen de vrouwen al hoofdoeken.

Dit zegt dan toch niets over de Hoofddoek in de Koran zoals mijn artikel heet. Ik ben geen Islaam geleerde, wel een moslima en geen joodse vrouw.
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2014 - Infoyo.nl