X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Samenleving en ontwikkeling" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Het gebruik van kleuren in reclame

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +3 )
  Slecht artikel ( -2 )
RSS van yellow yellow Auteur op infoyo sinds
23 Januari 2009


Bekijk het profiel van yellow
Datum: 01-03-2010
Auteur: Yellow
Ben je net begonnen met een eigen bedrijf en wil je reclame gaan maken. Ben je begonnen met het maken van briefpapier, een website een logo of visiekaartjes? Besef dan dat je goed op kleuren moet letten. Kleuren beÔnvloeden mensen en daar kun je gebruik van maken.

Kleuren en het onderbewuste

Kleuren en het onderbewuste Of je het beseft of niet, kleuren spreken luid tot ons onderbewuste en dat geeft een positieve of negatieve reactie binnen anderhalve minuut. Op een website maak je meestal in minder dan 30 seconden een eerste indruk. Zo kun je ook op je eigen site en ander reclamemateriaal gebruik maken van deze taal van kleur. 
  • Zwart. Zwart suggereert kracht, moed en autoriteit, maar ook maakt het apart en klassiek. Voor zakelijk gebruik is zwart een goede kleur als achtergrond. Behalve op websites, want dat irriteert de ogen tijens het lezen. Als je een lichte achtergrond gebruikt zijn zwarte letters ideaal, het geeft een stevige indruk.
  • Blauw. Blauw geeft de indruk van veiligheid, betrouwbaarheid en waardigheid. Zakelijk gezien zegt het iets over fiscale verantwoordelijkheid en zekerheid. Het is de meest populaire en de meest krachtige kleur. Maar aan deze kleur zit ook een andere kant, blauw kan deprimerend overkomen of erg koud. Als een kamer blauw is schijnen mensen productiever te worden.
  • Bruin. De kleur bruin geeft een rijke indruk. Verder beleefdheid, hulpvaardigheid en effectiviteit. Deze kleur komt erg veel voor in de natuur en zegt iets over solide en betrouwbaar zijn. Lichtbruin zegt iets over echtheid en donkerbruin over stabiliteit, zoals hout en leer.
  • Grijs. De kleur grijs geeft een betrouwbare, maar ook autoritaire indruk. Soms ook ernstig en creatief. Zakelijk gezien zegt het iets over verstandig, traditioneel en conservatief. Denk maar eens aan de grijze pakken waar zoveel zaken mannen in lopen.
  • Groen. Groen is de kleur van gezondheid, vruchtbaarheid, genezing, maar ook van jaloezie. Bedrijven, die veel groen gebruiken willen status en rijkdom laten zien. Het is een kalmerende kleur en het gebruik ervan geeft vaak een frisse indruk.
  • Rose. De kleur rose laat onschuld en zachtheid zien, maar geeft ook vrouwelijkheid en goed voelen weer. Als je de kleur in je reclame gebruikt vergeet dan niet, dat het naar vrouwelijkheid linkt.
  • Oranje. Oranje is een vrolijke kleur. Het gebruik ervan geeft plezier, uithoudingsvermogen en ambitie. In het bedrijfsleven is het een kleur, die goed te gebruiken is voor het benadrukken van informatie bij kaarten en grafieken. 
  • Paars. Paars suggereert royalty, luxe en rijkdom. Ook zegt het iets over gezag en weemoed. Veel artistieke mensen gebruiken paars in hun reclame. Paars komt zelden in de natuur voor en het is meestal een kunstmatige kleur. 
  • Rood. De rode kleur geeft meestal veel indruk. Het is de kleur van de liefde, van opwinding, kracht, sex en passie. Maar ook van agressie. In de reclame zegt het iets over lef hebben en wordt het gebruikt in accenten. Omdat rood ook de kleur is van het hebben van schulden, doe je er goed aan om over het gebruik van deze kleur goed na te denken. Emotioneel gezien is het de meest intense kleur: rood doet de hartslag  en ademhaling versnellen.
  • Wit. Wit zegt iets over verfijning, steriliteit, zuiverheid, toewijding en eigentijds. Wit gebruiken in je reclame geeft iets weer van schoon en verfrissend. Wit is de beste kleur voor een website, die niet te druk moet overkomen en duidelijk wil zijn.
  • Geel. Geel is de kleur van de zon, van warmte en geluk. Maar ook wel van jaloezie, bedrog en lafheid. In reclame geeft de kleur geel een leuk accent en doet het een beroep op intellectuele mensen. Geel lijkt de concentratie te verhogen. Toch is het een moeilijke kleur om in reclames te gebruiken, want het is een kleur, die opvalt en bij teveel gebruik gaat irriteren.
De meest gebruikte kleuren zijn groen, bruin en rood. Het zijn ook de kleuren van voedsel. Omdat mensen meer op non-verbale dan op verbale signalen reageren, is het verstandig om kennis te nemen van de kleuren en de manieren, waarop mensen er op kunnen reageren.

Reacties op dit artikel
Bas, 2010-04-06
( 0 )

Dit was een hele fijne tekst.
ik was bezig met mijn praktische opdracht over kleurgebruik in reclame en dit heeft voor veel schrijfwerk gezorgt.

Bedankt
Esther, 2011-12-14
( +1 )

Je bepaalt kleur door middel van de doelgroep die je wilt benaderen, niet door het even kiezen.
Kleur is iets wat je doelgroep moet aanspreken, niet jouwzelf.
Elle moe, 2012-03-01
( 0 )

Da suckt
Jonas, 2012-03-01
( -2 )

Dit is SAAI zoek een leve
Kenzo , 2015-11-28
( -1 )

Dank u voor de nuttige info.
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl